Л.В.Лебедева: доклад по методике обучения новым элементам в художественной гимнастике с целью профилактики травм.

Л.В.Лебедева: Методика на обучение на нови елементи в художествената гимнастика с цел профилактика на травмите

На 2 февруари 2003г в Бремен, Германия се проведе Международна конференция по художествена гимнастика. Организатори на конференцията бяха Европейската федерация по художественна гимнастика и нейния президент Хайде Брунедер. В конференцията приеха участие 85 треньора от 22 страни. Доклади изнесоха: главния треньор на ансамбловите съчетания на Италия, психологът на националния отбор на Испания, водещ треньор от България и двама специалисти от Русия. Русия бе представена от Вера Силаева - треньор на олимпийската шампионка Юлия Барсукова, понастоящем работеща в Германия, и от заслужения треньор на Русия Лариса Владимирова Лебедева.

Аз се изказах по обучението на нови елементи в художествената гимнастика с цел профилактика на травмите. Показах помощни и подготвителни упражнения за овладяване на турлани и сложни скокове. Демонстрирах видеозапис на упражнения за разпускане на мускулите. Прочетох доклад за физическата подготовка и отговорих на множество въпроси. Веднага след първия доклад при мен дойде българската треньорка Мариета и се учуди, че такива открития никой не споделя - нима могат да се обсъждат «държавни тайни»... За съжаление, в практиката на спорта много треньори държат в тайна своите открития, методики, и не ги предават даже на своите ученици. Смятам това за голям грях. Аз изпитвам потребност да разкажа всичко, което знам, може би заради своята 22-годишна преподавателска работа в Академията за физическа култура и спорт. Съвременната художествена гимнастика ме тревожи много. Появиха се нови травматични елементи, увеличи се плътността на съчетанията по елементи, увеличи се разхода на енергия. Дължината на съчетанията остана 1.5 минути, както и преди 30 години, а количеството на двигателните единици, необходими за обикновен майстор на спорта, се увеличи с 300%. По мое мнение, днес не всички момичета могат да се занимават с художествена гимнастика. Художествената гимнастика не е същата, каквато беше преди 8 години.

Мисля, че днес това е един от най-сложните спортове. Гледайки, как младите спортистки допират с глава бедрата си, въртят се на 1080 градуса при положение на краката «шпагат», само дилетантът не разбира какво очаква тези момичета в бъдеще, ако в основата на усвояването на тези сложни елементи са не природните дадености и грамотното обучение, а прекомерни тренировки.

За справка

  • в балетните училища децата се приемат от 10 години и в основата на това са физиологичните и анатомичните особености на детския организъм, особеностите на психиката и - един от сериозните моменти - медицинската комисия с твърди изисквания. Не вземат деца с плоскостъпие, дисплазия, сколиоза, лошо зрение и др.
  • в художествената гимнастика децата започват от 4-5 години, и аз се страхувам, че скоро ще започнат да водят и «бебета». До 10 години много деца вече успяват да научат колосален обем елементи, изискващи максимална гъвкавост и на 14-16 години вече оставят спорта, тъй като природата не прощава грешките....
  • от балерините не се изисква такава невероятна амплитуда (повече от 180 градуса), а днес я имат практически всички гимнастички. Някои деца, както се шегуват специалистите, демонстрират «патолого-анатомическа гъвкавост» - над 275 градуса в тазобедрените стави за радост на щастливите родители и треньори, които не разбират напълно, че е възможна инвалидност.
  • в балета существува термина "профессионална травма"
  • в художествената гимнастика това е тема "табу", макар че статистиката по този въпрос вече набира темпо. Много мои колеги проявяват раздразнение, неразбиране, или дори неприязън към мен поради изказванията ми. Мисля, че една от причините за това е, че в нашия спорт работят само жени, а където при жените има съперничество , конкуренция, там понякога можеш да наблюдаваш схватка на «алигатори», в която отсъства женската проницателност, логиката и в крайна сметка великодушието.

Неотдава срещнах своя бивша студентка, която с възторг сподели, че нейната дъщеря-треньор е постигнала големи успехи. Болшинството от момичетата в нейната група, по природа не особено гъвкави, вече имат отлична амплитуда и се огъват на две. А ако си представим, че на тези деца им предстои да работят не година и две на амплитуда, която превишава техните природни възможности, може да предположим какво чака тези деца в бъдеще. Дали ще станат тези момичета «звезди»? Така че екзекуцията в областта на гръбнака е спорен успех. Това не е някакво количество със 100% увредени гръбнаци. Това са нашите деца. Затова, когато гледам състезания и виждам деца, у които са «развили» някакво качество с цената на травма - в тези минути не обичам своята професия. Луди сме ние - треньорите, родителите. Скоро баща довете в нашия клуб 8 годишно момиче с 3 годишен стаж в художествената гимнастика с такава сколиоза, че видялата много в своята практика лекарка Зоя Михайловна Кононова ахна - «Такова нещо през живота си не съм виждала!» Момичето се занимаваше с художествена гимнастика от 3 години при голямо натоварване на тренировките. Момиче с рядък талант и външни данни, от една страна много перспективно, а от друга.. Как въобще могат да се вземат такива деца? Аз не бих взела, но някои ги вземат.

Аз уча своите ученички - младите треньорки: не се изкушавайте - колкото и да е талантливо детето, ако има отклонения в здравето - убедете родителите, посъветвайте ги - оздравителни групи по плуване, лечебна гимнастика! Не влизайте в грях! Не си струва треньорската слава за сметка на здравето на децата, още по-малко малки момичета. Те трябва да се сформират като силни, красиви жени. На конференцията в Германия треньорите ми зададоха въпроси и споделиха проблемите си и аз още веднъж се убедих, че това, за което говоря, е важно.

Прави се статистика за развитието на напречно плоскостъпие, увреждания на гръбнака, остеохондроза. А данните за пулса просто шокират. Работата при недостиг на кислород не е дреболия. Но такива статистики има и при другите спортове. Който се занимава със ски-спускане, алпинизъм, автомобилизъм, спортна гимнастика и т.н. - рискува не само да получи травма, но и да загуби живота си. Кои са тези безумци? Тези влюбени и хазартни личности? Спортът е прекрасен, но спортната дейност винаги е свързана с екстремалния фактор. Днес искам да обърна внимание на това, че до неотдавна така красивата и женствена художествената гимнастика стана много сложен спорт. В кой друг спорт от спортиста се изисква такъв «букет» от качества за достигане на техническо майсторство:

  • Максимална гъвкавост. В цирка, за да се намери изпълнител на пластичен етюд, търсят между стотици, а в художествената гимнастика всички момичета днес демонстрират 100% гъвкавост.
  • Въртеливост. Много балeрини «ахкат», гледайки как момичетата не на палци, а практически боси въртят фуете на 720, 1080 градуса и суперсложни пируети
  • Отскокливост. Демонстрация на взривна сила. Много от скоковете, които изпълняват малките гимнастички, са по силата на най-надарените и силни танцьори в народните и класически танци -например "чупка" с обръщане. Толкова е красив в грузинските танци трика «скок на колене». Но мъжете-танцьори имат кожени ботуши и специална подложка, позволяваща да се смекчи приземяването на колене

Струва ли си всички момичета да скачат на колене като Чащина и Кабаева? Всички ли ще достигнат такива върхове? Няма ли да се «счупят» преждевременно? .... Съвременната художествена гимнастика изисква от съвременния специалист голям арсенал от знания. Особено внимание трябва да се отдели на грамотното подбиране на децата… Безусловно, за да се подберат деца с физически данни, съответстващи на съвременните правила на състезанията, трябва да се огледат стотици деца, да се изпробват, като се позанимават половин година с обща физическа подготовка, отново да се тестват и подберат.

В нашата школа се апробира система за подбор на 3 етапа и разделяне на занимаващите се на 3 групи. За това разказах подробно на треньорите в Германия. В първата група са децата, имащи всички необходими качества за овладяване на свръхсложните елементи, във втората група - деца, у които някои качества са под средните - пак тази гъвкавост и в третата - деца с минимални данни за съвременната художествена гимнастика, които се занимават по облекчена програма. Не на всички родители им се харесва истината. Всички искат да видят своето дете в ореола на славата. Една баба откровено заяви "Трето качество няма да бъдем! - и повече не доведе внучката си. Но и в училище не всички деца попадат на областни олимпиади и печелят награди - има и тройкаджии, и отличници. Нaй-важното е - трябва да се уважават всички деца! С децата обсъждаме техниката, строежа на ставите, мускулите, учим се да анализираме и коригираме натоварването.

И не само децата трябва да се учат на нови технологии. Днес трябва да се подготвят нови кадри, нови специалисти. Тази година при мен дойдоха две млади специалистки с отлични дипломи, но без никаква подготовка за професията. Умни момичета, с желание за работа, но не владеят методиката на обучение за елементарни съвременни елементи, практически нищо не владеят от треньорската професия. Срамно и болно е. Страшно е. Можете ли да си представите абсолвент от Медицинска академия, който използва дървена тръба като доктор Чехов, а вместо лекарство дава на пациента отвара от жаби по рецепта на прабаба си? А работата на деятеля в областта на физическата култура, както и на лекаря, е свързана със здравето на човека. Нима може да се подготвя 100% брак? Този брак е престъпление. Правилно казва И.Винер - не спортистките са виновни за травмите - те трябва да се обучават правилно! Нов подход е необходим както по отношение на подбора, така и по отношение на методиката на работа с младите гимнастички. Художествената гимнастика като вид спорт е направила колосална крачка напред по сложност, а много от треньорите не са готови и работят по стария начин.

Днес не може да се набляга на повторенията на елементите. На съвременната гимнастика е необходим новия поглед на специалиста. Необходими са нови учебни пособия, учебници, изследователски разработки. Преди 17-18 години в националните отбори работеха комплексни научни групи, които се занимаваха с анализ, контрол и корекция на тренировъчните натоварвания по обективни медицински показания. Спортистките преминаваха през тестове, работеха с психолози. Отсъствието на финансиране за тази много важна част в системата на подготовка на висококвалифицирани специалисти лиши треньорите от тази солидна подкрепа. Един ум е добре, два - по-добре, а още по-добре ако този втори ум е на ти с науката. Това би облекчило надеждността на подготовката на гимнастичките за състезанията както по отношение на техническото майсторство, така и по отношение на здравето.

Днес е необходимо да се активизира системата за повишаване на квалификацията на треньорите от гледна точка на усложняване на техниката в художествената гимнастика и съответно на системата за подготовка на спортистките. Художествената гимнастика е сред най-сложните видове спорт. Тя както и по-рано ни омагьосва и възхищава.

След конференцията получих предложения от няколко страни и едно от тях е особено приятно. Хайде Брунедер - президент на Европейската Федерациа по художествена гимнастика ме покани през октомври , за да изнеса лекции в университета в Австрия. Аз не отказах.

Л.В.Лебедева

 

Сайт создан в системе uCoz